Nieuws

Impactavond Werkverdelingsplan: van taakbeleid naar werkverdeling CAO PO

7 december 2018

In de CAO Primair Onderwijs 2018-2019 zijn afspraken gemaakt over de werkverdeling in de school. Uitgangspunt hierbij is de dialoog op school. Het team krijgt een bepalende rol bij de werkverdeling. De invoer van het nieuwe werkverdelingsplan wordt per 1 augustus 2019 voorgeschreven. 

Dit werkverdelingsplan blijkt veel vragen op te roepen en is veelomvattend. Daarom informeren wij u hier graag over.

Nieuwe CAO PO

Met ingang van 1 augustus 2019 wordt het huidige hoofdstuk 2 van de CAO PO, het taakbeleid, geheel vervangen door een nieuw hoofdstuk. Dit heeft gevolgen voor het taakbeleid in het primair onderwijs. Vanaf dat moment wordt het taakbeleid niet meer op bestuursniveau, maar op schoolniveau vastgesteld in het zogeheten werkverdelingsplan.

 

Infographic

PO-Raad en vakbonden hebben een infographic laten maken over het voeren van de gesprekken over de werkverdeling in de school. Schoolbesturen en scholen kunnen het schematische overzicht gebruiken bij de invulling van de afspraken uit de cao:

 

(klik op de afbeelding voor een vergroting)

Veelomvattend

Het werkverdelingsplan uit de cao is een veelomvattend plan. Niet alleen de onderlinge taakverdeling en verhouding tussen lesgevende en overige taken worden geregeld in het werkverdelingsplan, maar ook de werktijden- en pauzeregeling moeten erin worden opgenomen. Zowel het team, als de schoolleider en de PMR hebben bevoegdheden ten aanzien van de vaststelling van het werkverdelingsplan.

Impactavond Werkverdelingsplan

Om optimaal voorbereid te zijn op de verandering van de CAO komen wij u en uw (P)(G)MR en team graag informeren en eventuele vragen beantwoorden. Daarom hebben wij ruimte en tijd ingepland voor een aantal informatiesessies bij u op locatie. 

  • Doel van de Impactavond Werkverdelingsplan

    Tijdens de avond leren u en uw collega's alles over:

    1. De nieuwe CAO;
    2. Het verschil tussen de huidige manier van werken en de nieuwe manier;
    3. De consequenties voor uw school;
    4. Stappenplan voor de invoering in 2019.


    Daarnaast is er ruimte voor vragen en antwoorden en discussie. 

  • Aantal deelnemers

    Voor een geslaagde Impactavond is een maximum aantal deelnemers van 12 tot 15 ideaal.

  • Datum, tijd en locatie

    De Impactavond vindt plaats op uw schoollocatie en duurt een klein dagdeel (maximaal 3 uren) van 19.00 tot 22.00 uur. Wij geven hiervoor alvast een aantal mogelijke data om te kiezen:

    • dinsdag 15 januari 2019 (van 19.00 tot 22.00 uur)
    • donderdag 17 januari 2019 (van 19.00 tot 22.00 uur)
    • woensdag 23 januari 2019 (van 19.00 tot 22.00 uur)
    • donderdag 30 januari 2019 (van 19.00 tot 22.00 uur)
    • dinsdag 5 februari 2019 (van 19.00 tot 22.00 uur)
    • dinsdag 12 februari 2019 (van 19.00 tot 22.00 uur)
    • woensdag 13 februari 2019 (van 19.00 tot 22.00 uur)
    • donderdag 14 februari 2019 (van 19.00 tot 22.00 uur)
    • dinsdag 26 februari 2019 (van 19.00 tot 22.00 uur)
    • woensdag 27 februari 2019 (van 19.00 tot 22.00 uur)


    Natuurlijk kan er buiten deze opties in overleg ook een afspraak worden gemaakt voor een andere datum of een ander tijdstip. Neem dan even contact op met Bea Lokhorst. 

  • Investering

    De investering voor de Impactavond Werkverdelingsplan bedraagt € 500,00 ex btw. Dit bedrag is inclusief voorbereiding, reiskosten en hand-out.

  • Aanmelden

    Met het onderstaande formulier kunt u zich aanmelden voor de Impactavond Werkverdelingsplan: 

Invalid Email
Invalid Number

Voor vragen of meer informatie:
Bea Lokhorst
adviseur P&O

06 12 85 29 44 
b.lokhorst@preadyz.nl

Bea Lokhorst